Saturday, April 7, 2007

وأرجع و أقول


ساعات أقوم الصبح قلبى حزين أطل بره الباب ياخدنى الحنين
اللى لقيته ضاع واللى اشتريته انباع واللى قابلته راح
وفات الأنين
وارجع واقول لسه الطيور بتفن و النحلايات بتطنّ والطفل ضحكه يرنّ مع ان مش كل البشر فرحانين



قد نكون شبه متفقين على أنه لا يوجد شئ الأن في مصر يجعلنا نشعر بالراحه علي أرض هذ الوطن

ورغم ذلك نحن كلنا أتفقنا على حب هذا الوطن بل و على التضحيه من أجله

أجله و أن الأن معركتنا هي أثبات وجودنا أثبات أننا مواطنين لنا الحق في مواطنه كريمة 

و قد يكون الجميع أعلن التحدي أعلن العصيان

 و كسر القيود علي كل من يحاول سرقه الحلم منا

ولكن ....وجودنا نحن هو الأمل وجودنا نحن و كلمنا و عدم صمتنا هو التحدي

لقد كُتب علي جيلنا من دون كل الأجيال أن يكون هو نقطه التحول في حياة هذة البلد

فرغم أن جيلنا هو أكثر الأجيال المظلومه و المقهورة ألا أن حظه جعله أخطرهم زمانا

لأن جيلنا هو من يقدر أن يعيد الكبرياء لهذا الوطن و للأجيال القادمة

أو أن لا قدر الله مات ولم يتحمل فسيكون أعلن وفاة حتي الأمل في وجود جيل حر بعد ذلك

لأنه ببساطه جيلنا يعيش حالة (أنا ميت ميت) وهذه هي النقطة الفاصلة جيلنا لم يعاشر نصر73 لم يعاشر أي فرحه و أحساس بالكبرياء و

التباهي أمام الدنيا لكن حبه لهذه البلد لا يوصف والله والدليل تجمعنا حول علم مصر في أي موقف تذكر فيه مصر والله و مباريات كرة القدم

خير الدليل ما بالكم والمشكلة هي مستقبل هذه البلد؟؟

فهل نكون  بقدر المسئولية و نستطيع أن نقول أننا فعلناها  
أتمنى و أنتظر




فللناس وطن يعشون فيه ....... ألا نحن لنا وطن يعيش فينا

6 comments:

  1. موضوع أكتر من رائع ,,, وفعلا هذا الوقت المناسب للتضحيه ,لكن انا اعتقد ان الشعب المصري لسه لم يصل لحالة اه يقول انا ميت لسه شويه فتعديل الدستور بدايه لذلك ,حيث الغاء كل المكاسب والمصطلحات الاشتراكيه من الدستور ورجوع زمن الباشا تاني ويمكن له -الباشا- الان ان يسترد اراضيه الذي كان مغتصبها قبل الثوره فرجوع الاقطاعيه والغاء الاشتراكيه وتقليص الحريات وقانون الارهاب -واخد بالك البوليس السري- فالزمن يعيد نفسه تماما وانا مؤمن بذلك ولمن يدرس تاريخ مصر يري ان الشعب المصري لم يقم بثوره شعبيه في حياته فهذا مستحيل او يمكن فلا يعلم الا الله ...
    تحياتي الي صديقي

    ReplyDelete
  2. تصدق من كتر مالموضوع خدني نسيت اشكرك عليه!! وفي اول قطعه ,تجسيد رهيب للواقع الاليم اللي عايشينه
    تحياتي

    ReplyDelete
  3. علي أيع يا أبن ناصر أنا الي بشكرك علي تعليقك

    ReplyDelete
  4. الدليل تواجدنا حول علم مصر
    --------------------------

    انا افتكرت ان فى يوم الاعتصام انا والزميل محمد يسارى كان معانا علم مصر كبيررر كنا مسكينة فى ايدنا اول ما وصلنا ميدان التحرير كانت كل عيون الامن والشرطة على العلم اطرينا نخفى عند واحد صاحب محمد فى قهوة البورصة , لان كان ممكن نعتقل

    بسبب احراز علم مصر للتظاهر

    تقبل تحياتى :K

    ReplyDelete
  5. احمد يا فنان
    بجد موضوعك حلو جدا وشدنى ليه اوى
    بجد مش عارفه ارد اقول ايه ...انا اصلى قبل ما اجى مدونتك كنت عند ابن ناصر وقريت عنده على اننا طول عمرنا عايشيين اذلال لحكامنا
    يمكن اكتأبت شويه او يأست بس دايما انا عندى امل اننا ممكن نتغير وحيكون ليا الفخر لو التغييير دا تم فى عهدنا وعلى ادينا
    البلد بقت ضيقه اوى علينا وخنقانا ورغم كدا متمسكيين بيها لحد الموت
    عندك حق لما قولت ان مصر فينا مش احنا اللى فيها
    تحياتى ليكى يا احمد

    ReplyDelete
  6. شكرا أيمان و أن شاء الله الأنتظار مش هيطول هانت الأعتصمات و الأضربات بدايه الشراره لأنها جيه من المواطن الغلبان الي حاسس أنو فعلن مش قادر يجيب قوطه وربنا يكرم أن شاء الله

    ReplyDelete